Tuesday, July 17, 2012

Si Hijau



Siapakah si hijau? Nama kucing kot. Tapi mana ada kucing kaler hijau? Hehehehhe…si hijau nih kereta aku la. My 1st car dari tahun 2007 sampai la sekarang. Kawan-kawan lain sume dah pakai 2nd car ape bagai, tapi aku maseh lagi setia ngan si hijau. Kenape nama nye si hijau? Pasal kaler nye hijau. Very the hijau hokeyyy. Kalo nampak mana-mana Naza Suria kaler hijau tu, probably might be me.=p

Memang niat hati nak jugak tukar-tukar kereta, tapi bile fikir-fikirkan balik..si hijau tu maseh boleh guna lagi. Kereta bagi aku is more to needs. Keperluan. Bukan kehendak. Aku belum lagi sampai tahap untuk jadikan kereta sebagai satu kehendak. Bila dah kaya-raya dan income pun riban-riban, naik la tahap aku tu nanti. Tapi for the time being, asalkan aku ada kenderaan nak bawa aku ke mana-mana,it’s more than enough.

Sejarah aku ngan si hijau ni banyak sangat dah. We have been through a lot of things. Dah jauh dah dia jalan. Ke Kelantan pun dah sampai, ke Johor pun dah sampai, ke Utara pun dah sampai. In fact, every corner of Peninsular Malaysia ni dia dah sampai. Untung si hijau ada tuan macam aku. Rajin jalan-jalan.

Tapi ada 1 yang x best nye. Aku ni x de la jenis careless driver. Tapi ada sesetengah masa tu, luck is not my side. Si hijau waktu aku mula-mula bawak, peh! Bercalar-balar badan. Aku salah budget time nak keluar/masuk parking, ternaik atas divider. Almost everytime ada je yang aku buat kat si hijau. Tapi tu waktu mula-mula bawak kereta la. Standard la kan. Aku pun after dapat si hijau baru lah terhegeh-hegeh nak berani bawak kereta. Kalo x, jangan harap la. Tu yang fasa membiasakan diri bawak kereta selalu si hijau jadi mangsa.

Dan sekarang pun, aku x banyak sangat nak amik tau pasal keadaan si hijau. Kalo balik kampong, either adik aku, ayah aku atau Bib yang amik tau. Isi air ke, tengok angin tayar ke, aku SANGAT  x reti. It’s cost me a lot for being an ignorance person tapi tu la aku. Tau main bawak je kereta. Nak maintain kan sendiri jangan harap la.

So now, si hijau ada problem. Brake pad dah haus. Seriau aku time bawak, bile tekan brek je ada bunyi. Aduh….pening di buatnya. Bile consult kat Bib, dia kata boleh tahan lagi tuh. Tapi kene tukar cecepat. So maybe this week, kene la ngantor hijau masuk bengkel. Tension kan bile ada kereta nih. Duit nak kene spare untuk dia. Kot-kot ada problem, mana nak mengganggau cari duit. Hmmmm…

p/s : hantar pi tukar minyak hitam pun, ayah aku yang still tolong hantarkan sampai sekarang.

=p

my beloved car.tengok tu, sumbing sana sini kan??heheheh...

No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...