Monday, July 23, 2012

Awal Ramadan Bersama Keluarga


Salam Ramadan buat semua. Alhamdulillah, kita dah masuk hari ketiga berpuasa pun hari ni. Syukur Allah bagi keupayaan kepada diri aku untuk menunaikan ibadah-Nya sampai ke hari ni.

Oleh kerana 1 Ramadan jatuh pada hari Sabtu yang lepas, dan kebetulan sesangat kereta aku memang nak kena masuk workshop, maka aku pun amik kesempatan ni mintak cuti dari boss untuk hari Sabtu tu dengan alasan nak hantar kereta masuk workshop. To which my boss dengan sinisnya cakap “ hantar kereta masuk workshop tak kan sampai nak cuti kot’. Aku hanya mampu sengih-sengih kambing je. Hahahaha…

Mujur dapat jugak la kan. So malam Sabtu tu, dengan gigihnya aku tunggu adik aku abis keje dulu. Tapi ok lah kene tunggu dia dulu, pasal dapat la aku pi Solat Terawih malam pertama. That’s what I’ve been waiting for all this while. Nak semayang terawih malam pertama dan seterusnya. Mudah-mudahan tercapai la hasrat aku nak semayang terawih sebanyak hari yang mungkin. insyaAllah. Last year a single day pun tak dapat. Jangan di Tanya kenapa. Aku pun rasa malu sangat-sangat nak reveal. Malu pada Yang Esa dan diri sendiri.=(

So malam tu after adik aku abis kerja, kitorang terus je gerak balik Bentong. Perasaan terujanya sama macam perasaan nak balik kampong untuk raya. Weeehuuuuu! Alhamdulillah sampai jugak kami kat rumah dan dapatlah bersahur sama-sama ngan mama n abah keesokkan harinya.

For the 1st day of breaking fast, mak aku masak gulai lemak pucuk ubi dan ikan masin, sambal belacan with terung pipit dan homemade roti jala with kari ayam. Very the yummy!. Aku sempat amik gambar roti jala and air sirap selasih je. Selera aku makan time berbuka tu. Mujur dapat jugak pi terawih. Ye la kan, kengkadang bila perut dah penuh, mata pun kuyu so malas tu datang. Tapi Alhamdulillah, aku Berjaya gagahkan jugak diri.
roti jalan buatan mak aku. aku jadi tukang gulung kan je.=p

air sirap selasih

Untuk 2nd day, mak aku masak kari daging. Daging ni Bib yang bagi. Syukran, mudah-mudahan murah rezeki Bib nanti. Boleh belanja aku nanti.(=p) ha….hari ni ada jugak makanan fave aku iaitu sambal tempoyak. Kebetulan ada timun sebatang kat rumah, so mak aku suruh tmbuk cili dan buat sambal tempoyak. Gigih aku tumbuk cili guna lesung dan akhirnya Berjaya jugak siapkan sambal tempoyak kegemaran. Boleh tahan pedasnya..pijar jugak la tangan aku menumbuk lesung.

Selain kari daging, mak aku buat kan jugak donut sebagai kuih sampingan. Rajin mak aku nak buat semua bagai ni. Pasal dia tau anak-anaknye yang berdua ni boleh tahan kuat makannya. Kalo dah air tangan mak, masak lah ape sahaja mesti berselera punya.

donut yang gebuuuuuusssss...
sambal tempoyak pedasssss
Alhamdulillah selesai berbuka puasa malam kedua, kitorang pun gerak-gerak khas balik KL semula.
Nanti ada kesempatan lagi, memang akan balik kampong lagi. insyaAllah.


=)

No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...