Thursday, September 13, 2012

A Thousand Splendid Suns

Aku baru je habis baca novel tajuk 'A Thousand Splendid Suns' by Khaled Hosseini. Buku ni lama dah ada salam simpanan aku. Ni buku aku pinjam dari Azwar (my bestfriend). Cuma baru-baru ni berkesempatan nak baca.



Aku dah beberapa kali jugak baca novel oleh Middle East novelis. Semua pun cerita pasal apa yang telah  berlaku kat negara masing-masing. Aku suka baca buku-buku macam ni pasal akan bagi kita kesedaran untuk hargai negara kita sendiri. U never know what does it feels to be in chaos country. Don't ever dream of it. 

For this book,start nak baca agak slow sikit. Pasal susah jugak nak familiarise with all the characters. Banyak sangat nama . Padahal watak utama towards the ends adlaah Mariam dan Laila je. You will see how the relationship between those two blooming until one of them sacrifice their own life for the benefits of others. Waktu ni agak touching jugak la. 

Aku struggle habiskan baca pasal nak tahu ending hidup masing-masing. Tak dapat bayangkan if aku ada di tempat diorang. Dah la dapat abusive husband, di tambah pulak dengan keadaan negara yang kacau-bilau, macam neraka dunia pun ada.

Dalam ni ada cerita jugak pasal hak-hak wanita yang di nafikan. Every single era is potrayed in details.  

Towards the end, aku rasa puas dengan endingnya. Very meaningful. How beautiful a relationship can be. 

Sikit-sikit aku ada nangis jugak sambil baca buku ni. Very touching.

Try la baca novel-novel macam ni. Korang akan rasa lebih grateful with what u have now.

:)



2 comments:

  1. Replies
    1. hehhee...takde la sedih sangat.mula-mula memang sedih,tapi endingnya gembira je.=)

      Delete

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...