Tuesday, June 7, 2011

from eyes straight to the heart..ewahhh!...

betul kan cakap org ...
dari mata turun ke hati...
pandangan pertama tak pernah menipu..
what u see that is what u will get...
dari sinar mata kita...seseorang boleh tau kite ni a freaking liar..samada kite ni sedang dalam kesusahan...
melalui pandangan mata jugak..seseorang boleh tau samada kite ni jujur atau sebalik nye...
eyes won't lies you..
that's why ada org yang suke lari2 kan mata dia semasa tengah bercakap ngan seseorang..maksudnye dia sedang nak menipu..ke?..
setahu aku la...
kalo ikutkan etika komunikasi yang betul...seelok2 nye pandanglah ke mata kawan kite semasa dia sedang mendengar atau bercerita..
baru la dia rasa diri dia di beri perhatian..kalo tak..kecik hati dia...

Dari Kerana Mata adalah novel Norhayati Berahim yang baru saja aku abis baca..
ada one part dalam novel ni yang buat aku tersentuh dan menangis..
part waktu nenek si hero meninggal dunia dan dia tinggal sebatang kara..
aku touching gile2 pasal..aku rindu kat arwah nenek Jaharah aku...
dah lebih 4 tahun meninggalkan kami semua..

waktu kecik2 dulu..kami adik beradik nenek yang jaga..mama dan abah kerja jauh..so kami berdua nenek yang jaga...
aku senang nak mintak ape2 ngan arwah berbanding ngan mama...
dan sampai sekarang aku masih lagi terasa kehilangan nyaa...
arwah nenek tak penah jemu nak menunaikan semua permintaan aku...
selalu masak2 untuk kami..
dan yang paling penting..sabar ngan karenah kami..

tapi syukur..di penghujung hayat beliau..aku sempat menabur bakti ngan menjaga arwah sepanjang arwah berada di hospital...
rindu sangat2 kat arwah nenek...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

berbalik kepada novel tadi...as usual..kak NB menekankan konsep kekeluargaan dalam cerita ni..
kali ni fokus subjek adalah sebuah basikal yang menjadi titik tolak perubahan dalam novel ni...
so sweet sangat cite ni...
selalu org cakap cinta waktu kecil tak bawak ke mane..but in this novel..it was proven wrong..
insyaAllah..kalo jodoh..tak akan ke mana2..
tak kira la kalo cinta tu bersemi sejak kecil atau sebaliknya..
itu semua ketentuan tuhan..
dan satu lagi..sekali pun kita dah terpisah jauh ngan kekasih hati..tetapi atas keyakinan dan pengharapan yang tinggi ..insyaAllah..kita akan bertemu semula ngan kekasih hati kita...yang penting..sentiasa berdoa kepada Yang Maha Esa...

so far novel kak NB tak pernah mengecewakan aku..
the same goes to this novel..
sarat dengan nilai2 kekeluargaan dan nilai2 keagamaan yang tinggi....
bagi aku..kadang2 kalo kite ni jenis malas nak beli majalah Al-Islam ke ape..
korang baca lah novel2 macam ni,..
at least banyak info2 berguna yang korang boleh dapat...

sekurang2 nye dapat meningkatkan kualiti hidup kita..tak gitu?..=)



cute kan cover novel?..hehe...
ape lagi..jom la sesame baca novel ni..
terbaikkkk woooo...

=)

No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...