Friday, December 20, 2013

BSP (Blood Sugar Profile) #1

Pheww...Settle buat BSP semalam. Prosedurnya adalah kena di ambil bacaan gula dalam darah sebanyak 4 kali dalam masa sehari. Pukul 8 pagi, 12 tengahari, 5 petang dan 9 malam. 

Mujur aku register pregnancy kat KKIA yg dekat ngan rumah,so merempit je la suami hantar naik motor. Benda nya sekejap je setiap sesi. Nurse cucuk sikit kat hujung jari kita untuk keluarkan sikit darah then darah tu di titiskan atas strip ujian. Nanti akan keluar bacaan gula dalam darah.


result bacaan gula aku untuk setiap sesi
So far so good la bacaannya. Takde yg merah.Kalau merah tu means melepasi border. Huhuhu..tak mahu la gitu kan.
After berpuasa start dari malam sebelum tu, aku g ke KKIA ngan perut kosong pukul 8 dan nurse amik bacaan pertama. Then after tu,aku ke KKIA Bilut pulak. Jumpa doktor untuk di scan perut. Nampak baby pusing-pusing dlm perut. Hihi. Ni second scan. First scan tak nampak sangat profil terbentuk tapi untuk second scan ni, nampak dah kaki,tangan dan kepala dan tulang belakang dah terbentuk.

Sementara nak tunggu doktor,aku breakfast roti wholemeal berintikan telur hancur dan segelas susu. Dan minum sangat banyak air putih. Tu yg bacaan dapat 4.7. Turun dari yang pagi.

Then siap scan,terus balik rumah dan start memasak untuk lunch. Aku buat sambal tempe, ayam goreng dan siapkan ulam peria katak dan salad. Tengahari tu aku makan nasi tak sampai segenggam berlaukkan ayam goreng n sambal tempe. Dan makan banyakkkkk ulam peria katak n salad tuuuu. Selagi tak pukul 5 (next reading), selagi tu aku duk asik gogok botol air minum air putih. Berulang jugak ke toilet. Tapi terpaksa demi nak maintain bacaan.

Dan alhamdullillah bacaan maintain. Untuk malam pulak,aku just amik 2 biji pisang montel. Kebetulan mak mertua hantar ke rumah. Malam tu pulak ada majlis bacaan Yassin kat surau rumah aku tu. So pi Maghrib dan Isyak ke surau. Walaupun ada jamuan makan lepas siap solat Isya',aku sanggup tak makan pasal dah dekat sangat nak pukul 9 malam,kang tak memasal bacaan naik. Terus shoot g KKIA. Tapi before g,siap pesan kat adik ipar suh tapau makanan surau untuk aku.Hihihi..Mana tahan tengok lauk gulai ayam dan daging masak kicap.

Yang peliknya,walaupun tak makan,bacaan naik jadi 5.1. Aku syak pasal kurang minum air putih. Ye la,idak le aku menggogok sangat air,kang tak pasal-pasal duk berulang kat toilet surau.Jenuh jugak.

Dan akhirnya siap la 1 hari nye ujian bacaan gula. Gigih. Demi baby. Apa boleh buat...

Next BSP is on 6 January. So nak kena control makan lagi dan amalkan minum banyak air putih dan sentiasa cergaskan diri. Tu je petuanya. Aku rasa la.

=)


No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...