Tuesday, May 10, 2011

KL...Di Mana Suamiku?..

ye..saya belum berkahwin..
so memang tak patut saya menjawab soalan ini..
tapi mungkin kawan2 yang dah kawin boleh jawab soalan ni...

tapi untuk saya..
kenape soalan ni saya utarakan..
adalah kerana..
saya baru aje..abis baca novel yang bertajuk "KL...Di Mana Suamiku?"
novel tulisan oleh Sri Diah..
ini adalah antara buku yang saya beli di Pesta Buku Antarabangsa 2011 di PWTC baru2 ni..

ye..saya tau..buku ni dah lama berada di pasaran...
tapi saya tak kira..tetap gak nak beli, baca dan sekarang mau buat review pasal buku ni..
hehe...


ape yang aku suke ngan novel ni adalah Sri Diah tulis fragment by fragment...
so aku tak bosan nak baca long chapter...
dan senang skit nak paham jalan cite..
memang at first macam agak bosan nak meneruskan pembacaan..
tapi towards to the ned..
rase macam tak sabar nak tau..kenape tajuk buku ni camni..

oh rupe nye pasal...kehilangan seorang suami tanpa di kesan..
suami hilang meninggalkan tangungjawab nye...
di biarkan isteri menjalani hidup berumahtangga seorang diri..
first few months,memang mereka gembira..
tapi after that...si suami macam gila talak..duk mencari semula bekas isteri nye..
si isteri tak tau yang sebelum ni si suami sudah berkawin dan dah pun menjadi duda...
dah la si isteri ni seorang saudara baru..tapi mujur..iman nye masih teguh...so takde la dia mengabaikan tanggungjawab dia sebagai Muslim walaupun di timpa masalah..

saban hari dia duk menunggu suami pulang ke rumah..
si suami kalo pulang pun,langsung tak menunjukkan sifat2 mesra..
sampai di pukul si isteri..
dah la sedang sarat mengandung..
langsung tak di kasihani isterinye itu..

mujur juga..keluarga mentua isteri banyak menolong..
takde la keseorang si isteri..
pada mula nye..
si isteri mau teguh mempertahankan istana mahligai cinta mereka berdua...
tapi ada kejadian2 yang membuatkan dia akhirnye terpaksa akur..
akur untuk membawa kes mereka ke Mahkamah Syariah...

for me..novel ni sangat seswai untuk kita belajar camne nak mengawal emosi..
camne nak belajar erti kesabaran..
camne nak belajar hubungan sesama insan..
penuh ngan maklumat dan infomasi..
bagi mereka yang belum berkahwin dan sudah berkahwin..
boleh la baca buku ini sebagai panduan...

insyaAllah...

No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...