Friday, May 20, 2011

Dua Hari Yang Genting

Salam semua...
semalam dan hari ni memang hari yang agak genting buat aku dan keluarga..
kalo semua nak tau..last year ayah aku admitted to the hospital regarding his failure kidney..
entry tu aku ade post di blog lame aku kat wordpress...
kalo tak silap..kejadian tu berlaku awal Feb tahun lepas...
after that..so far ayah aku sihat la..tapi tak boleh nak wat keje berat dan memenatkan..

so setelah setahun kejadian tu..ayah aku still lagi maintain kesihatan nye..
ayah aku ni pulak jenis mendengar cakap doktor..org kate patuh la ngan segala macam appointment yang doktor set upkan..
tak pernah miss nye..
tu yang alhamdulillah kesihatan nye maseh terjaga di bawah pemantauan doktor..

until hari khamis iaitu semalam...
petang hari rabu,mama dah kol aku cakap mintak tolong antar ayah aku g hospital / klinik...
sebab nye ayah aku kene gout + kencing berdarah..
mama pulak cakap siap ngan sebak2 dia..
lagi la aku cuak nye..
rase macam cepat la skit hari khamis supaya aku boleh hantar abah g jumpe doktor..

then pagi khamis,aku pun gerak dari bangsar pepagi buta ( g keje pun tak seawal nih!) untuk amik abah di damansara damai...
kami terus ke hospital sungai buloh...
kalo ikut plan asal...abah akan di bawa jumpe doktor elliza (klinik elliza di bentong a.k.a personal doctor abah)...tapi bile pikir2..
takut ape2 hal kene tahan wad ke ape...cam jauh lak nak ulang alik dari damansara damai..
tu yang g ke hospital sungai buloh...
sampai di HSB...memang awal sampai..sekali nye kul 11 lebih baru dapat masuk bilik rawatan eventhough abah ada bawak surat rujukan doktor yang doktor HTAA kuarkan..
ok fine..kami sabar je tunggu..
sekali bile masuk jumpe doktor..boleh tak doktor tu tanya balik bapak aku...surat ni untuk ape..
hello..dah kenape nak tanya benda yang camtu..as if macam dia tak penah jumpe lagi benda sebegitu sebelum ni...
dah satu hal..ayah aku lak duk terang kat doktor tu surat tu pasal tu..(seolah2..baik doktor HTAA tak yah kuarkan surat tu..kalo dah bapak aku balik yang kene explainkan kat doktor HSB..hangin je aku..aku rase doktor HTAA dah buat kerja yang baik..preparekan surat rujukan / case history of my father then apa2 hal doktor yang merawat bapak aku walau di mana sahaja berada boleh refer je kat surat tu..tapi yang aku tak paham..kenapa dia tak pahammmmmm..)

sudah nye..dia just test ayer kencing bapak aku je..then dia cakap...bapak aku ok..takde ape yang membimbangkan..dia bagi ubat dan kami pun pulang ke umah dlaam pukul 12 tengahari..

aku pulak dah melepak di umah damai,malam tu gerak balik ke bangsar ..
pagi2 esok nye..iaitu hari ni..bangun pagi untuk g keje dalam keadaan malas(memang ni sikap aku..jgn pelik)..
dalam pukul 9.15 pagi,mama tepon lagi aku nangis2..cakap abah demam panas..dan ngadu buah pinggang dia sakit...(FYI..bapak aku skang ni ada 1 je buah pinggang..tu yang kene taken extra care..makan bagai kene jaga..)
aku pulak dah cuak gile la sekali lagi..terus gerak balik damai semula dari kilang..dan tanpa berlengah..
bawak balik abah ke Hospital Bentong..
tak KUASA dah nak g HOSPITAL SUNGAI BULOH! dah...
struggle tak aku...??..
demi abah..aku sanggup struggle...
sampai kat HB..sangat la jap je prosesnya..
sampai2 je..daftar,tunggu jap..nurse amik blood pressure, temperature dan kandungan gula dalam badan..
pastu tunggu jap lagi untuk masuk bilik rawatan..
tu pun tunggu dalam 15 minit je ..doktor dah panggill...
sangat cepat dan pantas..itu sume pasal..kes bapak aku di klasifikasikan sebagai kes warga emas dan berkerusi roda (tak larat bapak aku nak jalan dah..tu yang pakai kusi roda sebaik sampai kat sepital)...

dan kat Hb..doktor siap buat blood test lagi..
dan alhamdulillah..doktor cakap takde ape2 hal..
hanya kencing kotor sahaja...

itulah pengakhiran 2 hari aku yang genting..
so skang ni..aku di umah Bentong yang sentiasa di rindui...
hujung minggu ni di Bentong!..
yeay!

=)

**yang penting abah sehat ...alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...