Friday, August 3, 2012

Meh Pakai Bedak Sejuk


Kan hari tu aku ikut Ti pegi Parenthood Expo. Dalam pada Ti duk sibuk beli baju-baju anak dia tetiba tang aku beli bedak sejuk. Tetiba je kan ada satu booth nama “Grandmother’s Secret” yang jual barang-barang herba + baju kurung bebudak kecik. Ada jugak di jualnya bedak sejuk. Dan harganya pun murah..RM5 je sebotol. So aku pun menyambar la beli tanpa banyak fikir bahawasanya gaji adalah lambat lagi nak keluar time tuh.

Aku bukan ape, kalo pakai masker macam lambat Nampak kesannya. Dan masker adalah agak leceh nak pakai dan boleh tahan mahal jugak harga nya. Aku ni kan ala-ala pembeli yang bijak, so semua untung rugi aku kene fikir before beli sesuatu barang. Tak boleh nak main hentam je beli. Nanti menyesal di kemudian hari.=p

Sebelum ni aku rajin jugak pakai bedak sejuk ni. Pakai before tido malam-malam. Bila bangun, muka rasa refreshed sesangat. Kulit muka Nampak cerah sedikit. Dan….satu yang aku suka, pemakaian bedak sejuk ni kawal sikit kadar pengeluaran minyak kat muka aku. Aku memang masalah sikit ngan kulit muka berminyak.

But Alhamdulillah, lepas amalkan bedak sejuk ni, kulit muka aku macam berhemah sikit dalam nak keluarkan minyak. Hehehehehehhe..

Bedak sejuk ni kalo nak buat sendiri mudah je. Aku ada satu resepi macam nak buat bedak sejuk. Tapi lain sikit kaedahnya compare to bedak sejuk yang bulat-bulat kecik tuh.

Resepi ni aku dapat dari Majalah Mingguan Wanita. Korang beli tepung beras kat kedai yang dalam paket tu. Tak kisah brand ape, janji namanya tepung beras. Then amik la dalam sesudu gitewww, letak dalam pinggan kecik atau bekas. Kemudian titiskan beberapa titik air suling ke, air paip ke dalam bancuhan tepung beras tu. Then picitkan jugak sebiji dua limau nipis ke dalam bancuhan tu tadi.

Dan…sedia untuk di pakai. But I tell u la…once dah kering tepung beras tu kat muka korang, korang rasakan lah sendiri betapa tegangnya tepung beras tu tarik muka korang. Kalo rasa-rasa nak kulit muka setegang Anita Sarawak, silakan lah cuba masker tepung beras ni.memang korang rasa sangat best bila dah pakai.

First time aku perkenalkan kaedah ni kat family aku, habis semua cuba dan siap ada stok lagi letak dalam peti ais. Kalo nak just titiskan air dan terus pakai. Perbezaan lepas pakai masker ni memang sangat ketara. Aku memang salute la kaedah ni. Sama jugak macam guna bedak sejuk. Memang best!


bedak sejuk ni la yang aku beli

bulat-bulat kecik

antara kelebihan memakai bedak sejuk 


No comments:

Post a Comment

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...