Thursday, August 21, 2014

Pengalaman Pertama Kali Bersalin

Walaupun dah nak hampir 3 bulan beranak..tapi baru sekarang berkesempatan nak ceritakan mcm mana hadapi bersalin.

Due date aku patutnya 16 June 2014. Tapi aku amik maternity leave start dari awal bulan June. Pasal dah malas nak masuk kerja. Hihihi..

Tak sangka pulak kebetulan sangat aku amik cuti awal tu, rupanya memang bersalin awal. Aku selamat lahirkan Hadif bushukkk bashammm 4 June. Awal 12 hari dari jangkaan.

Start keluar tanda nak bersalin pada 1hb June. Hari tu ada kenduri nak sambut puasa kat rumah makcik aku kat Kg Janda Baik,Bentong. So malam lepas habis kenduri, aku masuk toilet and tengok kat panties ada 1 mcm lendir darah. Aku dah cuak gilaaaa nak mampus. Sampai terketar-ketar jadinya.

Keluar dari toilet, aku inform sepupu aku . Dia ni nurse. Tapi dia bukan nurse sakit puan. So dia pun tak boleh nak cakap samada aku ni dah nak beranak ke apa. Mula malas nak kecoh-kecoh, pasal semua ahli keluarga aku overnite kat rumah makcik aku tu. Tapi di sebabkan sepupu-sepupu perempuan aku duk berkumpul tengok aku dalam bilik, para makcik-makcik termasuk mak aku pun tertahu la situasi aku ni.

Panic alarm terus on bila makcik-makcik dah tahu. Aku dari tak berapa nak nervous terus jadi bertambah nervous. Semua kata tak yah g hospital lagi pasal aku tak rasa sakit lagi. Aku lagi la suka tak nak g sepital pasal aku macam tak nak bayangkan apakah rasanya kena seluk di bahagian 'bawah' ituuu..

Mak aku pun suh aku salin pakai kain batik dan suh masuk tido. Dia kata kita tunggu rasa sakit tu ada baru pi sepital.

Sekalinya sampai ke pagi lena aku tido tanpa rasa sakit. Very the surprise je agaknya malam tadi tu.

Then tanda kedua muncul pagi Selasa 3hb June. Aku bangun nak solat subuh. So masuk toilet dulu. Sekalinya aku tengok panties, ada lagi keluar lendir darah. Amaun lagi banyak dan jelas dari yang pertama. Tunjuk kat suami dan dia kata jom g sepital untuk check. Aku dalam keterpaksaan pun ikut je la cakap dia.

Kitorang takde inform ahli keluarga pun. Malas nak panik kan semua orang. Sampai je kat hospital,terus g ke wad bersalin. Cakap kat nurse Hospital Bentong tu yang aku ada keluar lendir darah. So diorang suh masuk labour room untuk check bukaan. Aku sangat nervous time ni. Serious talk. Pasal part nak seluk-seluk yang aku baca dalam blog orang lain mcm menakutkan je. Tapi nak tak nak terpaksa (sekali lagi) redha. Pasrah je dalam apa jua situasi.

Tapi rupanya takde la scary mana pun. In fact takde la rasa sakit pun. Aku je yang over. Nurse kata still no opening. Doktor discaj aku keluar. Kata doktor, dah betul rasa sakit baru datang semula. Dah la Hospital Bentong tu wad bersalinnya x de orang sangat, so aku sangat happy la jugak kan. Takde la dapat wad bersalin yang serabut ngan patient mcm tempat lain.

So aku n suami pun balik la rumah. Time ni still lagi tak inform sesape. Kecuali sepupu aku.

Dannnnn.....malam tu aku makan nasi goreng belacan. Pedasnya boleh tahan. Pukul 2 pagi hari Rabu 4 June aku rasa sakit perut. Ingatkan sakit perut nak memerut. So g la toilet.. Tapi memang betul nak memerut pun. Settle urusan dalam toilet,aku nak la sambung tido. Sekalinya...eh....awat rasa sakit lagi perut ni. Terus aku fikir..adakah aku ni kena cirit-birit pasal makan nasi goreng pedas tu??..

Aku pun kejutkan suami. Masalah aku dapat suami yang agak kuat tido. Langsung dia kata sakit perut biasa je agaknya. Tapi kalau sakit perut biasa, awat aku cuba nak tido pun tak boleh ni. Aku adalah tahan sakit sambil tido bersandar yang mana takde la tido sangat pun. Tido-tido ayam je. Kaedahnya, bila rasa sakit tu ko memang langsung tak da apa boleh buat untuk kurangkan rasa sakit tu. Nak tido pun memang tak dapat. Rasa nak luruh pinggang aku. Tu la rasa sakit yang aku rasa. Time ni aku still tak fikir inilah sebenarnya rasa sakit nak beranak. Aku mcm tahan je sakit tu ngan harapan pagi esok nak g sepital dan doktor kata sakit perut biasa.

Dari pukul 2 pagi tahan sakit sampai pukul 7 pagi masih tak kurang. Setiap 15 minit mcm tu rasa sakit tu datang. Suami ajak breakfast dulu before g sepital. Aku ok je nak g breakfast dulu. Tapi tu la...kena tahan sakit tu. Dah la makan kat kedai mamak. So macam mana gaya nya aku nak menahan sakit. Tapi terpaksa tahankan jugak la. Selamat la sekeping roti canai masuk perut aku.

So terus g sepital. Nurse check cakap baru bukak 2cm. Aku inform makcik aku. Dan kitorang balik rumah semula. Still x inform mak aku. Rasa sakit still lagi 15minit sekali. Aku pulak baru nak terhegeh-hegeh download "Contraction Timer" ke telefon. Senang sikit nak monitor kekerapan contraction kalau ada apps tu.(S0 mommy-to-be boleh la siap-siap download apps ni)

Then after lunch, suami aku paksa minum air selusuh. Pasal dia kata,sanggup nak tahan sakit tu berjam-jam. Aku mula tak nak. Pasal setahu aku,kalau minum time bukaan baru 2 cm,nanti lagi sakit jadinya.

Tapi tetap kena paksa. Aku dalam linangan air mata,minum jugak la air selusuh tu secawan.

Then,bila monitor contraction guna timer, gila ko...terus contraction aku jadi kerap. Setiap selang 5 minit,contraction datang. Aku ingat lagi..aku minum air selusuh pukul 2.45 petang. Start contraction kerap pukul 3 petang. Makin kerap dan kerap. Aku tak panik lagi. Suami siap mandi-mandi dulu baru ajak g check bukaan kat klinik desa area rumah aku. Pukul 4 kitorang keluar rumah g klinik desa tu. Nurse klinik tu memang kenal aku pasal monthly check-up memang kat situ. Diorang check bukaan..amikkkk ko..dah 5cm bukaknya!

Terus nurse suh suami aku hantar terus g sepital. Ni memang dah nak beranak katanya.

Boleh pulak,time kitorang g sepital adalah time jalan sesak jugak ngan lori apa bagai. Aduhhhh..meliuk melentok aku menahan sakit yang kerap datang tu dalam kereta. Patut 10 minit dah boleh sampai sepital,ni setengah jam baru sampai.

Terus suami parking kereta depan wad bersalin. Nurse wad bersalin dah naik cam muka aku. Pasal duk berulang-alik ke sepital beberapa hari. Diorang suh masuk labour room untuk check bukaan dan buat persiapan semua. Pukul 5.30 bukaan dah 8-9 cm macam tu. Kemain cepatnya bukak.

Dalam pukul 6 gituuu,,aku dah tak larat dah nak tahan sakit. Bukaan baru 9 cm. Nurse kata bukaan dah 10cm baru start push. Tapi aku dah tak bolehhhhh nak tunggguuuuuu sampai 10cm. Nak keluarkan time tu jugak.

Nurse pujuk lagi suh sabarrrr sikit je lagi. Bukaan 10cm lagi senang nak push. Tapiiii aku tak boleh nak tungggu dah nurse. Nak tak nak nurse terpaksa akur dengan aku yang dah tak sabar-sabar ni. Maka mula lah sesi menge'push' keluar Hadif. Dan suami adalah berada dalam labour room from the beginning. Dia la yang bagi kata-kata semangat semua. At one time aku mcm dah putus asa nak push..pasalnya ko bayangkan dari pukul 6 lebih aku duk push-push,tapi dah nak dekat Maghrib tak jugak keluarnya Hadif. Suami pun dah naik hilang kata-kata dah. Tak tahu nak cakap kata motivasi apa lagi.

Last-last, nurse pegang gunting depan aku acah-acah nak gunting 'bawah' aku tu supaya senang kepala baby keluar. Aku nampak je gunting tu..terus cakap kat nurse "Nurse,saya akan cuba yang terbaik untuk yang last ni..saya akan push keluar jugak!"

Kuasa Allah..alhamdulillah, sebaik sahaja aku cakap macam tu, aku teran habis-habisan dan keluarnya Muhammad Hadif. Satu jam lebih anak aku tunggu nak keluar. Mummy nya ni lambat nau nak meneran. Alhamdulillah takde apa-apa.

Jahit kat bawah tu pun kena sikit je. Nurse kata aku pandai meneran. Tak kisah la nurse,janji baby keluar jugak dan tak koyak besar. Kalau tak,ngilu wehhh!

Syukur alhamdulillah. Segala-galanya di permudahkan oleh-Nya. Memang itu je la pun doa yang selalu aku mintak lepas solat. Supaya di permudahkan perjalanan mengandung aku ni.

Alhamdulillah.

Terima kasih tak terhingga kepada semua nurse dan doktor Wad Bersalin Hospital Daerah Bentong,Pahang. You guys did a very good job. Aku langsung tak rasa stress duk dalam wad. Siapa kata bersalin hospital kerajaan macam nitemare?? Langsung tak ok. Layanan superb. Takde rasa sakit hati pun.

Aku dulu pun di beranakkan oleh mama di Hospital Bentong. Now my turn pulak bersalinkan Hadif di Hospital Bentong. Very the sentimental. Hihihi..

Now I am enjoying my motherhood life. Hadif dah almost 3 months. 1 Sept ni cucuk untuk 3 bulan.

Alhamdulillah.

=)

1 comment:

  1. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete

moh share idea kat sini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...