Showing posts with label kereta. Show all posts
Showing posts with label kereta. Show all posts

Friday, September 14, 2012

Apa Barang-Barang Yang Ada Dalam Booth Kereta Aku

Ha..sikit punya panjang tajuk entry aku kali ni.Malas nak simplifykan.Boleh gitewww?=P

Aku memang jenis "on-the-go". Means sentiasa di merata-rata tempat.Ikut suka aku. Mcm contoh,after balik kerja hari Sabtu tengahari,satu kebiasaan bagi aku untuk balik Bentong. So aku memang kena get ready barang-barang keperluan aku setiap masa.Tak pun,kalo tak balik Bentong,let's say aku nak sleepover kat rumah makcik aku kat Damansara Damai ke,so senang la..barang-barang dah ada.

Sebab tu booth kereta aku akan di isikan ngan barang-barang "on-the-go" aku. So x de la aku tak cukup barang kalo nak singgah mana-mana kan. Ala..barang yang aku maksudkan pun hanyalah toiletries aku. Cukup lengkap semua. Senang. Aku jenis tak reti kalau tak dapat nak cuci muka berhari-hari.Rasa berkerak je muka.=P

bersepahnya booth kereta aku!
Tengok la keadaan dalam booth kereta aku yg sempat aku snap pagi tadi before ke kerja. Beg toiletries aku yang kaler coklat cair tuh. Dalam tu segala macam keperluan aku guna dah aku sumbat dalam tu. Paling penting my contact lens solution and its cases. Kalo takde 2 barang ni,payah le aku nak sleepover umah sesape.

Payung tu pulak penting jugak. Buatnya tetiba hujan turun,jenuh aku menggagau nak cari payung.Aku dah la jenis malas nak menunggu hujan teduh. 2 beg yang bergelimpangan tu dua-dua pun beg yg aku selalu guna everytime aku travel ke mana-mana. Sling bag. So kalo kata ada event yg memerlukan aku kena guna beg yang ber'sling',i just transfer all my things in there.

Yang dalam plastik beg merah tu telekung aku. Mudah kalo singgah ke mana-mana surau n kat surau tu takde telekung wakaf,aku just grab my own dan boleh terus guna.

Banyak betul barang aku kan. Ha..yg dalam beg biru tu,semua sijil-sijil aku n latest resume. Memang tak penah keluar dari booth kereta. Bukan ape, senang kalo aku dapat impromptu interview kerja. Benda dah ada,x de la aku nak kena susah-susah pusing balik rumah ke ape.

Korang punye booth kereta pun penuh gini ke?Ke aku je?

Tetibe aku teringat peribahasa "Sediakan payung sebelum hujan".

I guess it's suits me well.

=P

Wednesday, September 5, 2012

radio kereta tercabut



Radio kereta aku tercabut dari tempat yg sepatotnye. Tak boleh nak dilekatkan. Tak rosak. Suara keluar lagi. Tapi di sebabkan dia tercabut keluar dari tempatnya,dia tak boleh la nak keluarkan suara.

Before raya lagi dah timbul masalah ni. Tapi bila aku tolak dan lekatkan,boleh lagi. cume everytime aku terlanggar lubang 0r driving 0n a bumpy road,dia aut0matik tercabut. Tapi aku tolak semula,dia still boleh lekat lagi.

few days before raya yg dia langsung dah tak boleh lekat walaupun aku dah tolak banyak kali. Aku ni dah la jenis tak reti nak bawak kereta kalo radio tak hidup. Sunyi je rasa. rasa nak termuntah pun ada kalo dah senyap je. Bosan. Pastu otak mula la menerawang ke sana sini.

Then aku suspect penyangkuk belakang dah patah. Tu yang dia tak dapat nak lekat. Kebetulan raya hari tu,pakcik aku pinjam kereta aku untok nak raya. Aku pun mintak dia teng0k-teng0kkan ape ke hal nya. Kot² dia boleh baiki.

Alih-alih pas raya,bila aku tengok balik kereta aku...tau tak ape s0luti0n pakcik aku?

Dia just sendalkan je radio tu ngan kertas. Hahahahaha...so radio tu tak da la nak tercabot keluar.

Aku pun layankan je. Janji keluar suara. Datang aku,aku tambah pulak letak pita pelekat. K0n0n nak kasi lagi kukuh la.

Tah bila la nak hantar g kedai. Kasi repair 1 kali.

yang penting,kena kreatif sikit ek. Temp0rary s0luti0n.

:P

Tuesday, July 17, 2012

Si Hijau



Siapakah si hijau? Nama kucing kot. Tapi mana ada kucing kaler hijau? Hehehehhe…si hijau nih kereta aku la. My 1st car dari tahun 2007 sampai la sekarang. Kawan-kawan lain sume dah pakai 2nd car ape bagai, tapi aku maseh lagi setia ngan si hijau. Kenape nama nye si hijau? Pasal kaler nye hijau. Very the hijau hokeyyy. Kalo nampak mana-mana Naza Suria kaler hijau tu, probably might be me.=p

Memang niat hati nak jugak tukar-tukar kereta, tapi bile fikir-fikirkan balik..si hijau tu maseh boleh guna lagi. Kereta bagi aku is more to needs. Keperluan. Bukan kehendak. Aku belum lagi sampai tahap untuk jadikan kereta sebagai satu kehendak. Bila dah kaya-raya dan income pun riban-riban, naik la tahap aku tu nanti. Tapi for the time being, asalkan aku ada kenderaan nak bawa aku ke mana-mana,it’s more than enough.

Sejarah aku ngan si hijau ni banyak sangat dah. We have been through a lot of things. Dah jauh dah dia jalan. Ke Kelantan pun dah sampai, ke Johor pun dah sampai, ke Utara pun dah sampai. In fact, every corner of Peninsular Malaysia ni dia dah sampai. Untung si hijau ada tuan macam aku. Rajin jalan-jalan.

Tapi ada 1 yang x best nye. Aku ni x de la jenis careless driver. Tapi ada sesetengah masa tu, luck is not my side. Si hijau waktu aku mula-mula bawak, peh! Bercalar-balar badan. Aku salah budget time nak keluar/masuk parking, ternaik atas divider. Almost everytime ada je yang aku buat kat si hijau. Tapi tu waktu mula-mula bawak kereta la. Standard la kan. Aku pun after dapat si hijau baru lah terhegeh-hegeh nak berani bawak kereta. Kalo x, jangan harap la. Tu yang fasa membiasakan diri bawak kereta selalu si hijau jadi mangsa.

Dan sekarang pun, aku x banyak sangat nak amik tau pasal keadaan si hijau. Kalo balik kampong, either adik aku, ayah aku atau Bib yang amik tau. Isi air ke, tengok angin tayar ke, aku SANGAT  x reti. It’s cost me a lot for being an ignorance person tapi tu la aku. Tau main bawak je kereta. Nak maintain kan sendiri jangan harap la.

So now, si hijau ada problem. Brake pad dah haus. Seriau aku time bawak, bile tekan brek je ada bunyi. Aduh….pening di buatnya. Bile consult kat Bib, dia kata boleh tahan lagi tuh. Tapi kene tukar cecepat. So maybe this week, kene la ngantor hijau masuk bengkel. Tension kan bile ada kereta nih. Duit nak kene spare untuk dia. Kot-kot ada problem, mana nak mengganggau cari duit. Hmmmm…

p/s : hantar pi tukar minyak hitam pun, ayah aku yang still tolong hantarkan sampai sekarang.

=p

my beloved car.tengok tu, sumbing sana sini kan??heheheh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...